Препоручене вежбе пред рад користећи VISAG
Пре него почнемо користити VISAG потребно је припремити код детета говорни апарат одговарајућим вежбама дисања и вежбама моторике говорног апарата.ГОВОРНИ АПАРАТ
Органи који учествују у образовању звука /говора/ називају се говорним апаратом. Говорни апарат сачињавају органи који су укључени у овај процес. У зависности од функције делимо их на:- ДИСАЈНЕ органе
- ЛАРИНКС
- ПРАЗНИНЕ изнад ларинкса.
I ДИСАЈНЕ ОРГАНЕ сачињавају:
- Плућа
- Бронхије
- Трахеја /душник/
II ЛАРИНКС
гркљан се налази на раскрсници дисајног и дигестивног пута у средњој линији предње стране врата. Помоћу њега се образује глас.III ПРАЗНИНЕ ИЗНАД ЛАРИНКСА
чине три шупљине:- Грлена-ждрела
- Усна - између ларинкса и уста
- Носна - шупљина носа
ВЕЖБЕ МОТОРИКЕ ГОВОРНОГ АПАРАТА
Вежбе усана
Усне су веома покретљиве у току артикулације великог броја гласова. Оне могу бити:ОТВОРЕНЕ, ЗАТВОРЕНЕ, ИСПУПЧЕНЕ, ЗАОКРУГЉЕНЕ, ЕЛИПСАСТЕ, РАЗВУЧЕНЕ, ПОДВИЈЕНЕ, ПОЛУЗАТВОРЕНЕ, ПОЛУОТВОРЕНЕ, ИСТУРЕНЕ И НЕУТРАЛНЕ. У раду са овом децом, посебно у процесу артикулације веома су важне вежбе усана.- Отварање и затварање са застајањем.
- Са стиснутим зубима покретање усана нагоре, надоле, улево, удесно.
- Покретање усана у сва четири правца са отвореним устима.
- Истурање затворених усана и њихово заокруживање.
- Јако отварање уста, растезање усана и наизменично развлачење усана у страну.
- Подизање горње усне према носу и што ниже спуштање.
- Наизменично грижење горње па доње усне и обрнуто.
- Имитирање сисања, усисавање усана, облизавање - усном о усну, давање пољупца, истурање и повлачење усана.
9. Развлачење углова усана са и без показивања зуба.
Вежбе језика
Моторика језика је веома важна зато што при грађењу гласова језик учествује у артикулацији великог броја гласова. Покретљивост језика треба вежбати на различите начине.- Избацивање и увлачење језика.
- Облизавање језиком зуба са спољашње и унутрашње стране.
- Облизавање усана врхом језика / кружно / са унутрашње и спољашње стране.
- Врхом језика / уста су отворена / додиривање алвеола горњих и доњих секутића.
- Врх језика повлачити ка врху носа и ка дну браде.
- Повлачење корена језика ка меком непцу.
- Брзо покретање језика унутра – напоље - горе – доле и кружно кретање.
- Упирање језиком у доње и горње секутиће.
- Прављење жлеба по средини језика.
- Вибрирање врхом језика "р р р р р р р р р".
Вежбе доње вилице
Правилност артикулације зависи и од положаја и покретљивости доње вилице.- Отварање и затварање вилице.
- Покретање вилице лево-десно, доле-горе са отвореним устима.
- Покретање вилице лево-десно, доле-горе са затвореним устима.
- Кружење доњом вилицом.
ВЕЖБЕ ДИСАЊА
Дисање има изузетан значај у животној функцији ћелија и организма, а такође и основни фактор у функционисању говорног апарата. Ваздушна струја је веома битна у говору. Без доброг дисања нема могућности за правилно формирање гласа. Правилно дисање је важно за квалитетну артикулацију. Веома је значајно систематски изводити вежбе дисања, посебно у предартикулационом и артикулационом периоду. Често је капацитет плућа код глуве и наглуве деце слабији него код деце која чују. При извођењу ових вежби треба водити рачуна о одређеним хигијенским захтевима:- Вежбе дисања изводити у природи где нема прашине и дима или у чистим проветреним просторијама.
- Вежбе не смеју дуго трајати и децу не замарати.
Водити рачуна о одређеним педагошким захтевима:
- Вежбе треба да буду разноврсне
- Изводе се тачно и прецизно
- Изводити их на почетку часа
- Вежбе дисања изводити у седећем, стојећем и лежећем положају
- Вежбе изводити без претеривања у удисају и издисају
- Вежбе дисања изводити опуштено
- За време вежби дисања укључити и чула
При извођењу ових вежби користити разна дидактичка средства
Вежбе дисања са предшколском децом
- Дување у комадиће папира
- Надувавање балона
- Прављење мехурића од сапунице
- Дување у запаљену свећу са различите удаљености
- Дување играчака у води
- Дување кроз цевчицу за сок у чашу са водом и прављење таласа
- Дување у косу друга или другарице
- Дување у вртећку од папира
- Дување на фрулу или усну хармонику
- Подражавање дисања животиња
- Дување на стакло или огледало да се замагли
- Наизменично надувавање образа и ударање шаком по њима
- Дување у шаке које су у облику трубе
- Усисавање и издувавање ваздуха кроз зубе - вежба за изговор денталних гласова
- Локомотива пушта пару "ф.....ш......"
- Зујање пчела "З......З......З......"
- Дување у вруће јело
- Падање кише "Ш......Ш......"
- Шум ветра "Ф.........Ф......"
НАПОМЕНА: Код извођења ових вежби треба бити опрезан, да не би довеле до нежељених ефеката / провоцирање епи напада и слично.
ФОРМИРАЊЕ ГЛАСОВА
- На VISAG-у визуелно је приказан положај артикулационих органа у изговарању конкретног гласа.
- Дати пуну дескрипцију нормалне артикулације и указати детету на шта треба да обрати пажњу у изговору тога гласа: положај усана, отвор уста, величина усног угла, положај језика, активност доње вилице, видљивост вибрације језика, гласница, ноздрва итд.
- Каква је напетост мишића, односно његов артикулациони тонус.
- Развити глас у три положаја: иницијалном, медијалном и финалном.
- Увежбавање гласа у циљу његовог аутоматизованог изговора. У тексту уз анимацију је дат детаљан опис улоге артикуларатора за сваки конкретан глас као смернице, али и подсетник дефектологу како најбоље искористити VISAG.
Функција плућа:
Плућни ваздух пролази кроз усну дупљу слободно – без било каквог ометања - континуирано.Функција ларинкса
Један је од основних чинилаца у формирању гласова. У њему су смештене гласнице. Код изговора звучних гласова, гласнице су стављене у покрет и производе звучни талас.Функција доње вилице:
Доња вилица може имати положај дисања кроз нос и њега називамо НУЛТА ПОЗИЦИЈА. У таквом положају зубни венци горње и доње вилице нису у контакту и постоји известан ВИЛИЧНИ УГАО карактеристичан за њену позицију при дисању. Ако је вилични угао мањи од угла који доња вилица заузима при дисању кроз нос са затвореним устима, тада бисмо њихов положај означили као минусан. Величину виличног угла можемо поделити на:- ПОЛУЗАТВОРЕН
- ПОЛУОТВОРЕН
- ОТВОРЕН
- МИНУСНИ
- НУЛТИ.